>>
19-januari-2015, min leestijd

De beste motivator - Game on!

Zelf ben ik iemand die veel afwisseling nodig heeft en al snel de taken die ik in de vingers heb en nogmaals moet uitvoeren als vervelend ervaar. Ik heb een dag aardappels voorbij zien komen op een lopende band op mijn rondreis door Australië. Ik geloof dat ik vervolgens, na een paar uren, schuimbekkend van mijn stoel af ben gevallen met een starende blik en de woorden 'no more, no more...' .

Omdat werk een erg groot deel van mijn tijdsbesteding is wil ik liever niet dat ik het als werk ervaar. Ik vind het belangrijk om zoveel mogelijk ongein uit te halen en toch mijn taken goed gedaan te krijgen. Bij verschillende opdrachten heb ik gemerkt dat andere mensen hier ook behoefte aan hebben. Zo ken je waarschijnlijk wel het verschijnsel dat als de build gebroken wordt er koeken gekocht moeten worden door de schuldige. Bij ons had iemand ineens een roze olifant op zijn bureau staan die ontwijkend reageerde op de vraag hoe hij hier dan wel aan kwam.

Toen ik zo'n 3 jaar geleden met scrum in aanraking kwam ging er een wereld voor me open. Je krijgt in een scrumteam vaak een hele hechte band met elkaar door nauwe samenwerking, omdat je zelfsturend bent en als één team telkens weer je sprint wilt halen. Ook merkte ik dat we geintjes met elkaar gingen uithalen en werd iemand uit het team, die vaak in de fitness kwam tot bouncer gebombardeerd. Te laat op de standup en je had met hem te maken! In zo'n omgeving is het perfect om een vorm van gamification op te zetten, denk ik. Om zo nog meer van het 'werk' af te komen en het meer als een spel te gaan zien. Je zal waarschijnlijk wel wat lef moeten hebben om een vorm van gamification te introduceren, maar dat is met alles wat 'out of the ordinary' is.

De laatste tijd ben ik aan het nadenken hoe ik dit dan in mijn huidige omgeving zou willen opzetten. De omgeving waar ik nu in werk bestaat uit 2 teams. Het lijkt me goed om tussen de teams een competitie op te zetten. Wat ik uit andere bronnen heb vernomen is dat het belangrijk is om gegevens te verzamelen en voor iedereen zichtbaar te maken. Zo hebben we al een burn-down waar je op kunt zien hoe snel je de uren verbrand en hoeveel er nog voor het team te doen is. Dit is natuurlijk al een mooie start, want die zou je naast elkaar kunnen tonen om te zien hoe 'goed' welk team gaat. Verder is er tal van interessante informatie te tonen. Omdat ik zelf test engineer ben zou ik bijvoorbeeld willen zien hoeveel bugs er na mijn tests gevonden worden die ik had kunnen vinden.

Graag zou ik jullie willen uitdagen om te reageren op deze post. Welke ludieke elementen of acties zou jij willen toevoegen op je werk? Of welke heb je reeds uitgevoerd en hoe werd het ontvangen door je omgeving? Misschien vind je dit helemaal niets en wil je gewoon dat alles bij het oude blijft? Laat me weten wat je gedachten over dit onderwerp zijn.

Reply en laat de discussie aanvangen!