Slide background

Talpa-platform "The Voice"
verwerkt 2 miljoen
gelijktijdige gebruikers.

Computest heeft voor Talpa het digitale platform van The Voice onderworpen aan een reeks intensieve performance tests. Doel van de tests was om te weten of de online omgeving (de mobiele App), die inmiddels in meer dan 50 landen wordt gebruikt bij de TV-show, een piekbelasting aan zou kunnen van twee miljoen gelijktijdige stemmen tijdens de live show.

Na veel testen en fine tuning slaagde The Voice voor beide tests met vlag en wimpel. De productieomgeving van het Talpa Connect Platform verwerkte tijdens de test een piekbelasting van 2 miljoen stemmen binnen 7 seconden, en was in staat op continue basis 300.000 stemmen per seconde te verwerken.

Piekbelasting App
Wouter Postma, Technical Solution Architect namens Talpa: “The Voice is wereldwijd in 180 landen een ongekend populaire TV-show, met daarnaast een steeds prominenter online platform. De interactie op dit platform wordt steeds belangrijker en dat betekent ook dat het stemmen op de deelnemers – het hoogtepunt van elke show – altijd zonder problemen moet blijven verlopen, ongeacht de extreem hoge piekbelasting die er dan optreedt. Talpa laat daarom altijd uitvoerige high-performance load testen uitvoeren op de productieomgeving. We hebben met Computest al langer goede ervaringen en ook deze test hebben zij uitstekend opgezet en uitgevoerd.”

“De grote uitdaging van het uitvoeren van de performance tests was niet alleen het verwerken van twee miljoen gelijktijdige gebruikers, maar zeker ook de simulatie hiervan. Er is daarbij veel capaciteit nodig om zoveel gelijktijdige gebruikers te simuleren. De testen zijn uitgevoerd met de performancetesttool Neoload van Neotys. Deze tool heeft zich voor ons al vaker bewezen om grootschalige performance tests uit te voeren, maar zelfs met Neoload is nog nooit eerder een test uitgevoerd met zoveel gelijktijdige gebruikers”, zegt Joerek van Gaalen, Project Manager vanuit Computest.

Vanuit één testopstelling werden zo’n 850 individuele systemen aangesproken die elk tot 2400 gelijktijdige gebruikers konden simuleren. De systemen die gebruikers simuleerden waren verspreid over verschillende datacenters, zodat ook de invloed van geografische locaties in de gaten gehouden kon worden en een realistische test ontstond.

Om aan zoveel systemen te komen werd gebruik gemaakt van de cloud. Bij diverse cloud providers (zoals Amazon), zijn virtuele systemen gehuurd om deze extra benodigde capaciteit te verkrijgen.

“Talpa laat altijd uitvoerige high-performance load testen uitvoeren op de productieomgeving. We hebben met Computest al langer goede ervaringen en ook deze test hebben zij uitstekend opgezet en uitgevoerd.”

WebSocket
De The Voice App maakt gebruik van WebSocket-technologie. Een opkomende technologie die de server en app in staat stelt om bi-directioneel te communiceren. Als een speler opkomt wordt aan alle app-gebruikers direct een melding gegeven dat het optreden begint en het stemmen kan beginnen. “Met Neoload, de performancetesttool, simuleren we dan een thuiskijker die actief met The Voice meedoet. Zodra een zanger opkomt ontvangen alle app-gebruikers weer direct een bericht en zo simuleren wij vervolgens weer een stem”, zo vervolgt Joerek van Gaalen. 
“Binnen 7 seconden wordt er op een willekeurig moment een stem uitgebracht. Alle 2 miljoen gesimuleerde gebruikers zien wij dus in één keer hun stem uitbrengen en zo meten wij of er fouten ontstaan en hoelang het duurt voordat de stem is verwerkt.”

Wouter Postma vervolgt: “Talpa is een organisatie die een structurele visie heeft op Quality Assurance. Voor ons is het altijd van het hoogste belang dat al onze diensten en producten volledig gecheckt worden opgeleverd en onder de zwaarste omstandigheden blijven doen wat ze beloven.

Talpa is geholpen.

Hoe kunnen we jou helpen?