>>

Brand bij Europa's grootste cloud services provider OVHCloud benadrukt belang van disaster recovery plannen

Op 10 maart woedde er een brand bij cloud services provider OVHCloud, gevestigd in Strasbourg. Vele websites waaronder gaming platforms en Wordpress plugins gingen gingen down door deze brand. Bij de brand in één datacenter zijn 15.000 servers verloren gegaan, niet alleen door directe schade maar bijvoorbeeld ook door water en rookschade als gevolg van de brand en het blussen ervan. Sommige servers zijn nu nog steeds niet terug online, ondanks OVH's inzet om alle serverruimtes te redden.

OVH onderzoekt wat er precies gebeurd is en wat er in de toekomst voor maatregelen getroffen kunnen worden om herhaling te voorkomen. Daarnaast vragen zij nu aandacht voor de verantwoordelijkheid van cloud service providers voor het beschermen van klanten tegen de schade van een dergelijk incident. Wat kunnen we leren van dit voorval?

Back-ups waren een premium service bij OVH

OVHCloud host 3.6 miljoen websites wereldwijd en is de grootste cloud services provider van Europa. Zij zijn een redelijke prijsvechter op het gebied van clouddiensten en proberen te concurreren tegen Google, Amazon en Microsoft. In hun kostenstructuur konden klanten tegen een meerprijs backups van hun data laten maken en bijhouden. Niet alle klanten kozen hiervoor en daarvan zijn nu dus een flink aantal al hun data kwijt.

OVH gaat vanaf nu gratis back-ups aanbieden voor alle servers die er gehost worden, en roept de industrie op om ook deze 'premium' service gratis te gaan aanbieden. Iedere cloudprovider heeft zijn eigen manier van back-ups aanbieden in verschillende smaken en de prijsopbouw verschilt hierin per provider. Sommige hanteren een fixed price model aan, anderen rekenen af per GB en hanteren een premium a.d.h.v. netwerkverkeer/lees & schrijf processen. OVH roept hen nu alle op om het premiummodel af te schaffen en standaard te leveren, ook om te voorkomen dat er op prijs wordt geconcurreerd middels het weglaten van backups.

Disaster recovery plan is onmisbaar

Het nieuws van de brand blijft voor veel organisaties een ver-van-mijn-bed-show: ‘wat heb ik daarmee te maken?’ Cloud hosting roept bij sommigen de misvatting op dat alle data "in de cloud" zit en dus niet fysiek ergens geplaatst is en daarmee beschermd is tegen risico's als brand in een datacenter. Maar ook data in de cloud staat ergens fysiek op een server.

De brand en de nasleep laten zien hoe belangrijk het is dat een organisatie nadenkt over de risico's rondom dataverlies. En hierbij ook de noodzaak voor het instellen van een DRP (Disaster Recovery Plan). OVH gaat in de nasleep van dit incident met al haar klanten een DRP instellen, waardoor ook duidelijk zal worden hoe groot het belang is van het hebben van een veilige en goed ingerichte backup-oplossing.

Maak een backup- en disaster recovery plan!

Hoe is dit bij jouw organisatie geregeld? Worden er backups gemaakt en zo ja, staan die veilig/op een andere locatie dan de rest van je omgeving? En is er een disaster recovery plan opgesteld? Ga na wat het risico is van het volledig verloren gaan van de data van jouw organisatie, wat de kosten zouden zijn voor het opnieuw moeten produceren of verzamelen van de data (in productietijd, maar ook in stilstand- en imagoschade) en kijk dan ook naar het kostenplaatje van een goede backup-oplossing. Maak vervolgens - als je deze nog niet hebt - een disaster recovery plan. Online vind je hier diverse voorbeelden van om zelf mee aan de slag te gaan, of je kunt de hulp inschakelen van een kennispartij zoals Computest. Doordat wij gespecialiseerd zijn in onder andere cloud security en risicomanagement, én zeer veel ervaring hebben in performance & uptime garanderen, weten we als de beste hoe organisaties te helpen bij het slim inrichten van en keuzes maken voor backupoplossingen en DRP's.

Deze website werkt het beste met JavaScript ingeschakeld