>>

Online Soccer Manager scoort met optimale performance dankzij Computest

Gamebasics is de ontwikkelaar van de game Online Soccer Manager. Dit voetbalspel met ruim 5 miljoen gebruikers, zorgt ervoor dat voetballiefhebbers virtueel manager zijn van hun favoriete voetbalclub en onder meer competities kunnen spelen en spelers kunnen aan- en verkopen. Om de omgeving schaalbaarder en flexibeler te maken besloot Gamebasics te migreren naar een datacenter van Leaseweb. Om ook na de migratie verzekerd te zijn van een sterke performance, schakelde het bedrijf Computest in.

“De concurrentie in de gaming-wereld is groot. We willen onze gebruikers een optimale spelervaring bieden zonder vertragingen. Daarom zijn hoge kwaliteit en snelheid belangrijke factoren”, vertelt Youri Trugg, CTO van Gamebasics. Hij is onder meer verantwoordelijk voor de infrastructuur van Online Soccer Manager. Met zijn collega’s zorgt Trugg ervoor dat spelers van de game altijd en overal van het spel kunnen genieten.

Stevige infrastructuur

Specialisten van Computest zijn met performance testing aan de slag gegaan om te kijken of de nieuwe omgeving de load wel aan zou kunnen.

Youri Trugg, CTO bij Gamebasics

Online Soccer Manager is in 2001 begonnen als een hobbyproject op een zolderkamer. Uiteindelijk is er een heel bedrijf rondom de game gegroeid met nu 43 medewerkers. Met 5 miljoen gebruikers wereldwijd is de grens nog lang niet bereikt. Trugg verwacht dat er volgend jaar een miljoen extra spelers bijkomen. Dit vraagt om een stevige infrastructuur. In plaats van te blijven draaien op eigen hardware besloot Gamebasics te migreren naar een datacenter van LeaseWeb en de hardware gedeeltelijk te leasen en een deel in de cloud onder te brengen.

“De migratie was een spannend project. Je wil zeker weten dat de game daarna ook goed draait. Daarom zijn de website en de back-end in de nieuwe configuratie onderworpen aan verschillende testen. Specialisten van Computest zijn met performance testing aan de slag gegaan om te kijken of de nieuwe omgeving de load wel aan zou kunnen.”

300.000 gebruikers per uur

Het team van Computest startte met het maken van scripts op basis van het gedrag van de spelers en de mogelijkheden die zij binnen Online Soccer Manager hebben. Vervolgens zijn de testen uitgevoerd en geëvalueerd op basis van de aangegeven grenzen en criteria. Het doel van Gamebasics was om 300.000 gebruikers per uur aan te kunnen. Tijdens de performancetest bleek dat dit niet werd behaald in de nieuwe omgeving.

“We zagen al heel snel dat de load balancer het verkeer niet kon handelen. Dankzij Computest hebben we behoorlijk wat configuratiefouten ontdekt en opgelost. Er zijn uiteindelijk twee dagen besteed aan het optimaliseren van de omgeving. Soms ging het om softwarematige issues. Maar we concludeerden ook dat de hardware moest worden opgeschaald, omdat er te weinig cloud-capaciteit was ingekocht. Als we dit niet hadden getest, had dit een enorm negatieve ervaring voor onze gebruikers opgeleverd.“

Waardevolle adviezen

“Computest heeft ons echt geholpen met waardevolle adviezen. Het team dacht goed mee en is bovendien de week na de migratie nog blijven monitoren of de performance naar behoren was. We zijn als Gamebasics nu bezig de volgende stappen te zetten naar verdere groei. Zo worden er features aan de game toegevoegd om de competitie voor gebruikers nog interessanter te maken. De ambitie is om volgend jaar 6 miljoen gebruikers te hebben. Qua performance van ons platform zijn we daar in ieder geval al klaar voor”, besluit Trugg.