>>
19-juli-2016, min leestijd

Pokémon Go: Gotta test ‘em all!

Het is dé rage van dit moment, maar tegelijkertijd ook het meest frustrerende spel sinds tijden; Pokémon Go. Niet omdat het zo ontzettend moeilijk is, maar meer vanwege de problemen die het spel kent.

Sinds het spel afgelopen weekend werd uitgerold in 26 Europese landen waaronder in Nederland, is het praktisch onspeelbaar. Het verzamelen van Pokémon gaat dan ook zeker niet zoals bedenker Nintendo en ontwikkelaar Niantic het bedoeld zullen hebben. De grootste problemen zijn:

Performance-problemen

Als performancetester heeft een applicatie die niet naar behoren werkt natuurlijk direct mijn aandacht. Ik merkte al snel aan het spel dat er flink wat mis is. Zo gaat het laden van nieuwe data als je van locatie wisselt soms vlot, soms traag en soms gebeurt er dus helemaal niets. De afhandeling van deze op server-performance gebaseerde problemen laat vervolgens ook te wensen over omdat de app simpelweg blijft hangen en ook gedurende lange tijd nergens meer op reageert. Vaak is de enige optie het spel geforceerd af te sluiten en het opnieuw te starten.

Mislopen inkomsten door slechte beoordeling

Het gevolg hiervan is dat de spelervaring een enorme deuk oploopt en dat vertaalt zich door in de beoordeling van de app in de verschillende app stores. Een kijkje in de Google Play store leert me bijvoorbeeld dat er meer mensen zijn die het spel 1 ster geven dan mensen die het 4 sterren geven. Alleen al door deze beoordelingen loopt de bedenker potentieel serieuze inkomsten mis. Mensen die het spel zouden willen spelen, maar zien dat het veel bugs bevat en performance-problemen kent zullen wellicht afhaken en zeker ook terughoudend zijn met het steken van geld in extra virtuele spulletjes. Dit terwijl het verdienmodel zich juist richt op de verkoop van extra Pokeballs, ei-uitbroeders en magische apparaatjes waardoor Pokémon op jou af komen in plaats van dat jij naar hun op zoek moet. Het spel is verder namelijk gratis.

Impact onderschat

Ontwikkelaar Niantic is geen kleine partij. Al langere tijd bieden zij het spel Ingress, waar Pokémon Go op is gebaseerd. De meeste ‘Portals’ uit Ingress zijn direct overgegaan in Pokestops en Gyms in Pokémon Go en ik kan me ook voorstellen dat de technische basis veel gelijkenissen vertoont. Wat blijkbaar wel onderschat is, is de populariteit van het spel en de impact van de nieuw ontwikkelde elementen zoals bijvoorbeeld het lijstje van Pokémon welke het meest dichtbij zijn, de locatie van een bepaalde Pokémonvangst, evoluties van allerlei Pokémon en natuurlijk de gevechten in een Gym.

Er wordt ongetwijfeld dag en nacht gewerkt om de gebruikers de vooraf bedachte spelervaring te geven. Een van de dingen die je merkt aan het spel is dat bepaalde extra functionaliteit sindskort ‘uitgezet’ is om waarschijnlijk de belangrijkste functionaliteit (Pokémon vangen) wel te kunnen ondersteunen. Zo werkt het lijstje met Pokémon in de buurt niet geheel zoals het hoort en ook zie je de locatie niet meer waar je een specifieke Pokémon gevangen hebt. Dit soort trucjes zien we wel vaker bij partijen waar ineens ontzettend veel mensen tegelijk een toepassing gebruiken. Dit is op zich geen slechte keuze, omdat je in ieder geval je gebruikers de belangrijkste basiservaring kunt bieden.

Voorkomen imagoschade

Maar uiteraard was het beter geweest deze problemen voor te zijn door het gebruik beter te voorspellen en de applicatie goed door te testen. Zo kijken wij bijvoorbeeld doorgaans in een Product Risico Analyse naar de impact die een bepaalde belasting van de app heeft op de gebruikerservaring. Dit kan naderhand veel problemen en imagoschade voorkomen. Inmiddels lijkt het gelukkig wel de goede kant op te gaan met de stabiliteit van Pokémon Go. Ik hoop dat deze positieve trend zich doorzet. De situatie brengt in ieder geval wel een wijze les met zich mee: Hoeveel druk er ook staat op het binnen een bepaalde periode introduceren van een app, schenk altijd voldoende aandacht aan performancetesten. Ofwel: Gotta test ‘em

all!