>>

Computest verbetert performance Squla tijdens schoolsluiting door COVID-19

Squla is een online oefenprogramma met games en quizzen waarmee basisschoolleerlingen thuis kunnen doorleren. Voor scholen is er een gratis login zodat Squla ook in de klas kan worden gebruikt. Toen door de Covid-19 pandemie de scholen werden gesloten, schoot het aantal gebruikers van Squla thuis explosief omhoog. Razendsnel opschalen bleek niet voldoende. Het platform moest op zoek naar een andere oplossing om iedereen te kunnen blijven bedienen. Met load testen hielp Computest Squla snel oplossingen te vinden waarmee het platform sneller uit de chaos kwam en naar een stabiele situatie ging.

Squla is onderdeel van Futurewhiz dat naast in Nederland ook actief is in Duitsland en Polen. Peter Hofstede, die binnen de organisatie verantwoordelijk is voor alle facetten rond Squla weet nog goed dat werd aangekondigd dat de scholen zouden sluiten. “We zagen in het weekend van de bekendmaking al dat er meer leden bijkwamen dan normaal het geval was. Dit was het eerste signaal dat mensen op zoek gingen naar een oplossing die hen zou kunnen helpen om hun kinderen op een verantwoorde manier bezig te houden. Ouders werden immers geconfronteerd met kinderen die opeens thuis zouden blijven terwijl zij zelf ook gewoon moesten werken”, vertelt Hofstede.

Een eerste keuze waarvoor het MT van Squla stond was: blijven we in deze extreme situatie vasthouden aan ons huidige business model? Dit zou betekenen dat iedereen moet betalen terwijl niet iedereen daar de middelen voor heeft. Daarom werd al gauw besloten het platform tijdens reguliere schooltijden gratis beschikbaar te stellen. De servers werden opgeschaald en er werd een persbericht verstuurd met de aankondiging dat Squla tijdens de sluiting van de scholen gedurende schooltijd voor iedereen gratis beschikbaar zou zijn.

Vloedgolf bezoekers

Tegen de vloedgolf bezoekers die de volgende ochtend op het platform afkwam, was de infrastructuur echter niet bestand. Hofstede: “Normaal komen mensen verspreid over de dag binnen. Nu hadden we alleen al in de ochtend meer dan twintig keer zoveel bezoekers dan normaal het geval is. De eerste twee weken telde Squla zo’n 600.000 unieke bezoekers per dag. Dit is meer dan de helft van alle basisschoolleerlingen in Nederland. Het was duidelijk dat ons platform niet is gebouwd voor zo'n extreme piekbelasting.”

Het was niet zo simpel als het opschalen van servers en ook geen probleem waar binnen een dag een oplossing voor is.

Peter Hofstede, Head of Squla

In het begin leek het nog een kwestie van het opschalen van het serverpark. Maar toen het systeem nog steeds niet kon voldoen aan de groeiende groep bezoekers, ontdekten we dat de bottleneck bij de database lag. “Dit was niet zo simpel als het opschalen van servers en het is ook geen probleem waar binnen een dag een oplossing voor is. We hebben zelfs op LinkedIn om hulp gevraagd van MySQL-experts. Veel IT-ers die thuis werkten met kinderen die ook op Squla zaten, boden hun hulp aan. We werden bovendien trending topic. Er zijn direct stappen gezet en verschillende oplossingen ontwikkeld om het platform te optimaliseren. Zo hebben we een wachtrijsysteem gebouwd om gebruikers geleidelijk toe te laten.”

‘s Avonds en ‘s nachts testen

Om te testen of de oplossingen daadwerkelijk een bijdrage leverden aan een verbeterde schaalbaarheid van Squla, besloot Hofstede load testen uit te laten voeren. Een partner hiervoor was snel gevonden: Computest. “We werken al enkele jaren naar volle tevredenheid samen met Computest voor de security testen van ons platform. Onze Head of Engineering wist dat zij ook performance testen aanbieden, snel kunnen schakelen en flexibel zijn. Dit laatste bleek ook wel nodig”, aldus Hofstede. “Overdag konden er geen testen uitgevoerd worden. De performance-specialisten testten ‘s avonds en ‘s nachts de oplossingen die we hadden ontwikkeld. Dit zorgde ervoor dat we heel snel konden itereren. Als de bezoekers ‘s avonds om 22.00 weg waren, draaide hij met behulp van de Computest Loadfarm de load test om te kijken of het systeem het gesimuleerde aantal bezoekers aan kon.”

Samenwerken op afstand

De samenwerking vond volledig remote plaats. Toch verliep de communicatie vloeiend. Hofstede geeft aan dat de specialisten van Computest en zijn engineers extreem hard hebben gewerkt op idiote uren. “Men was er 24/7 intensief mee bezig, maar het was duidelijk dat dit ook met veel plezier en lol gebeurde. Computest simuleerde het bezoek en samen met onze mensen werd gekeken naar de grafieken van de load en wanneer het mis ging. Die cyclus werd meerdere keren per nacht uitgevoerd zodat duidelijk was of de oplossing daadwerkelijk zorgde voor een lagere load op de database. Zo is geleidelijk toegewerkt naar een situatie waar we weer een hele ochtend goed bereikbaar waren. We zijn daarbij gegaan van complete chaos naar stabiliteit. Uiteindelijk was na twee weken de situatie weer onder controle.”

Juichen in de tuin

Voor het hele team was dit een enorme opluchting. Hofstede: “Ik had zelf in die weken op de ontbijttafel een grote monitor met de metrics. Daarop was zichtbaar hoe druk het was op Squla en wat de maximale load was. Dit was een hele spannende periode. De eerste keer dat we goed de ochtend doorkwamen heb ik staan juichen in de tuin.”

Het inschakelen van Computest was een belangrijke stap in het oplossen van onze performance-problemen. Zij hielpen ons het platform snel te stabiliseren.

Peter Hofstede, Head of Squla

“Het inschakelen van Computest was een belangrijke stap in het oplossen van onze performance-problemen. Zij hielpen ons het platform snel te stabiliseren. Als bekend is dat je een probleem hebt krijg je ook via kanalen als LinkedIn veel advies. Alleen ontbreekt vaak de benodigde domeinkennis. Computest heeft dit wel en kent ons platform. Dit was voor de snelheid van handelen en de issues waar we mee te maken hadden, een groot voordeel. Nu het platform stabiel is zien we ook dat we er veel leden bij hebben gekregen. De populariteit van Squla is duidelijk toegenomen. Dit hadden we niet kunnen realiseren als de performance niet zo snel was hersteld”, concludeert Hofstede.

Squla is geholpen. Hoe kunnen wij jou verder helpen?

Aan de slag met performance in jouw bedrijf? Lees hier meer over onze aanpak! Of neem direct contact op via mail info@computest.nl of bel 088-7331337.

Deze website werkt het beste met JavaScript ingeschakeld